Smalspoordagen 2024

Afgelopen weekeinde heb ik mij aangemeld voor de komende Smalspoordagen in Katwijk. Ze worden dit jaar gehouden op 31 augustus en 1 september. In eerste instantie dacht ik alleen aan het geven van een demo. Maar na Ontraxs kriebelde er toch iets en wil ik toch kijken of ik een baantje kan bouwen voor die tijd.

De demo is over het bouwen van goederenwagonnetjes op schaal h0e. Eigenlijk is het niet meer dan het opbouwen van een wagonkast op een bestaand onderstel. Hiervoor heb ik reeds wat exemplaren liggen en is eenvoudig op te zetten. Het zou wel leuk zijn als er ook wel wat gebouwd gaat worden, maar tijdens de vorige Smalspoordagen merkte ik dat de interesse van de bezoekers meer ligt bij de baantjes dan bij een demo.

Dus wilde ik gaan kijken of ik een baantje kan bouwen voor die tijd. In ruim vier maanden moet het mogelijk zijn, maar het is wel krap aan. Een paar ontwerpen haal ik even naar voren.

De Zanderij

Een heel klein baantje ergens op de Veluwe. Er wordt wat zand gehaald, er staan wat dennen en berken. Een treintje tuft er met wat kiplorries op en neer. De boogstralen zijn krap, de kleinste iets van 16cm.. Dus dat wordt nog wel een uitdaging.

Rien ne se Passe 2

Het is wat flauw, maar de eerste versie heeft bij mij de beurs nooit gehaald. Maar het thema blijft me aanspreken. We zakken wat af naar Centraal Frankrijk. Nog steeds leven we eind jaren ’60 in de vorige eeuw. Een klein treintje pendelt wat heen en weer. In het dorpje is het rustig, er gebeuren maar weinig dingen. Het spoor kronkelt tussen de huizen door naar de volgende stop. Bij de wisselplaats kunnen wagons staan om bieten te laden.

Smederij Bennekom

Bij mij in het dorp staat een gebouw waarin vroeger een smederij was. Nu is het een meubelfabriek. Het is een laag industrieel gebouw in een eenvoudige stijl. Een smalspooraansluiting zou er prima bij passen.

Jugo del Piña

Een Latijns-Amerikaans baantje. Deze spreekt mij erg aan. Het roept voor mij herinneringen op van twee reizen die ik gemaakt heb, begin deze eeuw. Het is een ananassapfabriek waar de ananassen per trein worden aangevoerd. Er wordt wat gerangeerd, want de blikken en pakken ananassap worden ook naar elders gebracht. Tussen alle bedrijvigheid door tjokt er nog een personentrein doorheen.

Ik heb mijn keuze al gemaakt 🙂 De vorderingen zal ik over enige tijd wel laten zien. Eerst maar eens gaan bouwen.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag