Kagerup (DK)

Tijdens een fietsvakantie (2015) in Denemarken, fietsten we langs het station Kagerup. Een klein stationnetje waarin twee spoorlijnen samenkomen. Het ligt in de bossen, aan een smalle weg. Veel foto’s heb ik er niet gemaakt, behalve van de typische kruising:

Dit station nodigt uit om na te tekenen en misschien te bouwen. Vanuit Google is het één en ander wel te zien:

Kagerup via maps.google. Het noorden is links.

Ook vond ik een aantal websites over het station, met foto’s, andere foto’s, een stukje geschiedenis, nog meer foto’s en zelfs een sporenplan.

Een stukje geschiedenis

Station Kagerup is een station van de Gribskovbanen, twee spoorlijnen die vanuit Hillerød naar het gebied Gribskov lopen. De splitsing van deze spoorlijnen ligt bij Kagerup. Het is een oude spoorlijn die oorspronkelijk is aangelegd voor houttransport. In 1880 begon de Exploitatie van deze spoorlijn.

link van EVP Danmark

Er werd gereden met een typisch motorrijtuig gebouwd in Zwitserland. Het stond op twee ‘draaistellen, waarvan er 1 voorzien was van een verticale stoomketel. In principe kon dit ‘draaistel’ uitgewisseld worden. Bovenop het rijtuig waren ook zitplaatsen, een dubbeldekker dus.

link van EVP Danmark

Deze motorrijtuigen bleven niet lang in dienst. Ze werden al snel omgebouwd tot rijtuigen. Er werd gereden met stoomlokomotiefjes met ruituigen. Na de tweede wereldoorlog werden deze vervangen voor railbussen. Op drukke zomerdagen kwamen de treinen zelfs direct vanuit Kopenhagen naar deze spoorlijn. In Kagerup werden de treinen geplitst, een deel ging door naar Tisvildeleje, een ander deel door naar Gilleleje, beiden strandplaatsen. Sinds 2009 vallen de Gribskovbanen onder de verantwoordelijkheid van Lokalbanen A/S. De exploitatie wordt nu uitgevoerd met treinstellen van het type Lint.

Station Kagerup in model

Station Kagerup is een interessant station om na te bouwen. Naast dat je kan rangeren met railbussen is er ook een beperkte mogelijkheid voor goederentreinen. Houttreinen kunnen het station passeren, maar er kunnen ook enkele houttransportwagens in het station gereed staan om opgehaald te worden. En in de fantasie kan alles, dus een andere industrie (misschien hout gerelateerd) kan ook elders aan de spoorlijn gesitueerd worden.

Bij het ontwerpen van het station ben ik uitgegaan van de situatie in d ejaren ’50 van de vorige eeuw. De laadsporen voor het houttransport zijn nog aanwezig. Natuurlijk is de typische kruising aanwezig, om de treinen naar Tisvildeleje en Gilleleje te sturen. De linkerzijde gaat richting Hillerød .

Ik heb niet meer dan het station uitgezet. De modelbaan kan verder ontworpen worden met schaduwstations aan zowel linker als rechterzijde. Maar een ontwerp binnen een modulair concept is natuurlijk ook mogelijk. Station Kagerup ligt ver buiten het dorp, midden in de bossen. dus landschappelijke aankleding is eenvoudig, naast de stationsgebouwen hoeven er alleen maar bomen en struiken gepland te worden.

Zoals ik al schreef rijden er op dit moment Coradia LINT 41 treinstellen van Lokalbanen. In het station staat regelmatig wat werkmaterieel opgesteld. Van oorsprong ligt dit station aan een particuliere spoorlijn. Op de modelbaan kan dit station dan ook als voorbeeld dienen voor een eigen (particuliere) spoorwegmaatschappij.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s