Industriestadje

Tijdens mijn zomervakantie in juni/juli dit jaar heb ik een aantal modelbaantjes ontworpen. Een deel daarvan is geïnspireerd op de omgeving waar we doorheen fietsten, een deel is gewoon ontsproten aan mijn brein, of aan de inspiratie van het blad Ferrovissime, dat ik in Namen wist te kopen.

Waar de inspiratie van dit baantje vandaan gekomen is, weet ik niet meer. Maar het is wel een leuk baantje, maar ook een onmogelijk baantje om te bouwen. Oorspronkelijk dacht ik nog dat het schaduwstation gebouwd kon worden aan de rivierzijde. Maar het geheel is te groot om overal lekker bij te kunnen. Het schaduwstation is dus nu gepland aan de andere zijde. Een goederentrein moet nu ‘kop’ maken op de brug.

Het geheel doet een beetje denken aan het Handzaam Havenbaantje van Frodo en Vincent. En toch weer niet, daar hier de cirkel helemaal te zien is.

De sfeer is Frans of Waals. Je zou dit industriegebied zo aan de Maas in Wallonië kunnen plaatsen. Maar het zou ook ergens aan een kanaal of rivier in Frankrijk kunnen zijn. Misschien is een Nederlandse versie zelfs mogelijk, waarbij de brug over een kanaal gaat.

Het is in ieder geval een leuk rangeerbaantje, waarbij een lok geen mogelijkheid heeft om om te lopen. Ik heb er wel even aan gedacht, maar dan wordt het geheel te groot. Dus nu moet er een klein rangeerdieseltje in de haven staan. En dat is op zich ook niet erg 🙂 .

Uitgetekend in Anyrail kom ik op een modelbaangrootte van 130x135cm.. Dat is een fors oppervlak, waar je moeilijk overheen kunt reiken. De modelbaan moet dan ook op 3 kanten open blijven. Alleen aan de achterzijde, achter het huizenblok, kan een achtergrond gemonteerd worden.

Dit ontwerp is uitgetekend met Rocoline, de radius voor de boog is krap, straal is 35.8cm. De helling is dus eigenlijk ook steil (4.5%). Maar anders wordt het te groot. Kleine treintjes dus.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag