Zand erover

En ineens heb je een restje purschuim over. Laten staan heeft geen zin, de spuitbus krijg je nooit meer aan de praat als de Pur eenmaal uitgehard is. voor de lol spoot ik het maar over een oude modulebak van Metzgerstrasse. Met wat Fleischmann rails valt er dan op zo’n klein oppervlak nog wel wat te bouwen.

Zo kwam ik ineens aan een volgend voor een kleine modelbaan. Het stelt een licht glooiend landschap voor, ergens op een stuwwal in Nederland.

Er wordt zand afgegraven en dat wordt naar railbouwprojecten elders in het land vervoerd.

Doordat er maar zo weinig Purschuim was, is ontwerp sterk gecomprimeerd. Maar, zo kan je er wel een minibaantje van maken (het totale oppervlak is dan kleiner dan 0,5m2).

Met Fleischmann rails is het mij net gelukt, waarbij de treinen niet te lang kunnen zijn. En dat is ook niet erg, zo blijft het concept haalbaar en kan je rangeren op de bak zelf. Hetgeen ik altijd leuker vindt dan de rangeerbewegingen die buiten zicht of buiten de modelbaan omgaan.

Het extra spoortje kan gebruikt worden om een lok te laten schuilen en eventueel laten tanken. Een tweede lokje is nodig, er kan niet worden omgelopen. Maar dit tweede lokje kan er dus gewoon blijven staan. Of misschien komen ze aan met het eerste lokje en gaan ze weg met het lokje dat er al stond. Dat zal de praktijk leren.

Op de schets was ik iets te optimistisch, de heuvels zijn op de tekening wel erg hoog. Maar een overslag als op de tekening kan wel gebouwd worden. Wat mij betreft zelfs op basis van een oud Vollmer/Faller/Kibri mijncomplex (zoek op Schotterwerk) dat voor een aantal euro wel op een modelspoorbeurs te verkrijgen is.

deeplink vanuit het BNLS draadje

Als inspiratie heb ik het Kootwijkerzand gebruikt. Via een draadje op het BNLS-forum Rondom Charlois, kwam ik aan enkele foto’s.

En hoewel het lijkt dat ik dit ontwerp aan het bouwen ben, is dat niet zo. Dit ontwerp staat al een jaar in de kast en komt niet verder. Maar goed, wat niet is, kan altijd nog komen.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag