Gemotoriseerd verkeer

Op de beurs in Rijswijk kocht ik enkele autootjes, een Peugeot 404 met geopend schuifdak en een knalblauwe Saviem vrachtwagen. Twee typisch Franse auto’s die we ruim 40 jaar geleden in Frankrijk ook tegenkwamen. Maar ze ogen wel erg plastic. Daar gaan we wat aan doen.

Allereerst slopen we de auto’s uit elkaar. Bij de Peugeot gaat dit vrij gemakkelijk, de bumpers gaan er vrij eenvoudig uit en vervolgens kan je de auto makkelijk uiteen klikken. Alleen de ramen zijn wat lastig, daar kreeg ik geen beweging in, dus die heb ik laten zitten.

De Saviem was wat lastiger. De voorbumber brak ik er van af, de bak kon ik voorzichtig lossnijden (deze zit gelijmd) en de cabine was ook een kwestie van voorzichtig breken. Nu blijkt dat de Saviem op zeker twee punten is vastgelijmd, aan de achterzijde tussen het chassis en aan de voorzijde bij het ingelijmde deel van de koplampen.

De volgende stap is ze bespuiten met matte lak. Zeker bij de Peugeot wilde ik niet te veel fratsen uithalen, dan is deze basis meestal voldoende voor een leuk resultaat. De matte lak haalt de plasticglans weg van het model. Daardoor oogt het gelijk al een stuk beter.

En dan maar kwasten. De achterzijde van de Saviem wordt veranderd. Met wat styreen komt er een beschermplaat voor de lading (of de cabine) en daar blijft het bij. Vanuit Franse fora heb ik vaker dit soort opbouwen gezien. Geen idee of het ook kan bij deze Saviem, maar dat hoor ik tzt wel. Ook zijn de voorwielen iets verbogen, zo lijkt het alsof het stuur niet geheel recht staat.

Bij de Peugeot ging het even mis. Tijdens de werkzaamheden is er een bandje kwijtgeraakt. Deze gaan we nog zoeken. Tot die tijd moet ie het maar met drie banden doen.

Het interieur van beiden wordt geverfd en ingericht. Wat rommel, een landkaart, een tas, dat soort dingen, om het geheel wat realistischer te maken.

En eenmaal in elkaar ziet het er leuk uit. Nummerbord erop, het is allemaal net wat echter. Klaar voor de beurs.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag