Emsländische Eisenbahn

In een oude Eisenbahnkurier las ik een artikel over de Emsländische Eisenbahn. Een particuliere spoorwegmaatschappij, net over de grens bij Drenthe en Groningen. Deze maatschappij heeft drie spoorlijnen, drie lokomotieven en er rijdt een museumtrein.

Daarnaast is het landschap, door het lege karakter ervan, op eenvoudige wijze na te bootsen. Dit lijkt mij dus een ideale mix voor een modelspoorbouwer.

De spoorlijnen zijn eenvoudig te noemen. Aan de enkelsporige lijnen liggen diverse stations met een eenvoudig sporenplan. Een enkel station is wat complexer, maar het geheel ademt een sfeer van rust en tijd uit. Op de website Sporenplan.nl staan twee van de drie lijnen uitgetekend. Alleen de spoorlijn Ocholt-Sedelsberg staat er niet op, maar deze is te herleiden via de satellietbeelden van Google (zie ook bovenstaande slideshow).

De foto’s die ik terug kan vinden via Bahnbilder.de van de eigen spoorlijnen, zijn van 10 jaar geleden. Over de hoofdlijnen is de maatschappij nog steeds actief met het rijden van afvaltreinen en houttransport. Maar ook de foto’s van de eigen spoorlijnen laten een actief goederenverkeer zien, waarbij er wagens worden uitgewisseld, er wordt omgelopen en goederen worden in- en uitgeladen.

In het verleden werd er ook nog gereden met een ex DB 212, en die is volop als model te verkrijgen en voor de stoomlok is ook wel een goed alternatief te vinden. Reden te meer om voor deze maatschappij een modelspoorbaan te bedenken.

Het model

In anyrail heb ik een voorbeeld geschetst van twee stations van de spoorlijn Ocholt-Sedelsberg, namelijk het station Ramsloh en Sedelsberg. Bij het station Sedelsberg hoort ook een industrieaansluiting. Deze heb ik beperkt tot 1 wissel. De afmetingen van onderstaand baanplan (H0) zijn 350×200 cm..

Dit is gewoon om een idee te geven over wat er mogelijk is met een kleine spoorbaan in Half nul (1:87). In spoor N kan er natuurlijk meer, de emplacementen kunnen iets verlengd worden, de bogen wat ruimer en er is meer ruimte voor landschap.

Het idee is simpel, de uitwerking ook. De Fidlle Yard is niets anders dan een schuifbak, waar maximaal drie treinen op kunnen staan. Er staan slechts enkele gebouwen op de modelbaan, om de leegte ook weer te geven. Desalniettemin zijn er vier aansluitingen voor het spoor, twee maal een losweg en de turffabriek in Sedelsberg.

Westfalen Gas heb ik toegevoegd, deze ligt eigenlijk tussen Ramsloh en Ocholt. Bij de industrie kunnen schuifwandwagens geplaatst worden en bij Wesfalen Gas enkele gaswagens.

Bij de losweg kan van alles gelost worden, zo zag ik in de Eisenbahn Kurier dat er grind gelost werd (weliswaar in Sandloh) en dat er hout geladen werd, en zo zou je meer kunnen bedenken. De satellietfoto van Ramsloh (in de eerder geplaatste slideshow) laat enkele trailers zien, deze kunnen ook uit- of ingeladen worden.

Een leuk detail bij de turffabriek, is een klein spoortje met wat turfwagentjes. Hiervoor zou je kunnen kijken bij Auhagen, deze firma heeft enkele wagentjes, lokjes en rails voor een relatief klein prijsje. Het kan dan ook niet rijden, maar dat hoeft bij dit plan ook niet.

Voor het museumtreintje zou je een perronnetje aan kunnen leggen bij de twee stationsgebouwen. Eventueel zou je ook kunnen kiezen om een kort modern treinstel te kopen, de lokale overheid heeft besloten het personenvervoer weer nieuw leven in te blazen.

anno 2023

Zoals ik al schreef is worden de eigen spoorlijnen nog wel gebruikt. Onderstaande video geeft een beeld van het huidige rangeerwerk in Sedelsberg en bij de aansluiting nabij Godensholt, op de spoorlijn Ocholt-Sedelsberg.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag