Ailleurs

Ailleurs is ontworpen om mee te spelen. Er staat niet direct een station of een rangeeremplacement als voorbeeld. Ailleurs (Elders, of Ergens anders in het Frans) is een soort plug-and-play. Na het bouwen van een eerste module kan er al gerangeerd worden. Het spel kan worden uitgebreid met nog drie andere modules tot een heel empacement. De afmetingen per module zijn 100×35 cm.

Het eerste deel is een magazijn. Omdat ik voornamelijk bouw met een Frans thema, heb ik hier de naam van een Franse supermarktketen iets verbasterd. Maar dit ontwerp is ook in Duitse (die Kiefer), Belgische (Kolruit, of de PB,Petit Bazar) of Nederlandse (Mastodont) situaties toepasbaar. Met drie wissels kan je leuk rangeren. Er is een extra opstelspoor buiten het terrein, waar enkele wagens geplaatst kunnen worden. Dit spoor zou je iets verder door kunnen trekken naar de rand, om later een module aan te koppelen. Maar dat kan te zijner tijd ook wel.

De bouw is vrij eenvoudig. Een magazijn bestaat uit enkele blokken die bekleed worden met structuurplastic. Zo krijgt het magazijn reliëf aan de buitenzijde. Een eenvoudig kantoorgebouwtje bij de ingang, met slagboom, en de entree is beveiligd. Door het aansluiten van een cassette aan de linkerzijde, kunnen ook langere wagons de loods worden ingeduwd. Het kleine opstelspoor aan de rechterzijde zou een opstelspoor kunnen zijn voor een kleine lokomotief. Deze kan dan helpen bij het rangeren.

De tweede module is misschien wat ingewikkelder. Zeker het uitlijnen met de derde module vergt enige nauwkeurigheid. Door middel van een cassette kunnen treinen de modules bereiken via de rechterzijde. De palletfabriek ontvangt hout om de pallets te maken. Het is goedkoop gezaagd hout, zodat dit snel verwerkt kan worden. Het laden gebeurt op het zelfde spoor.

De oliehandel wordt maximaal 1x per week voorzien van nieuwe brandstof. Een tankwagon wordt dan gebracht en gelost. Misschien dat er eens in de zoveel tijd nog een wagon gelost wordt met lege vaten, zodat de oliehandel het zelf over kan hevelen.

De derde module was voor mij even zoeken. Het is een hoekmodule geworden. Maar ik heb voor deze module eventueel ook een alternatief. Het spoor buigt hier van de tafel af naar een eventuele volgende module. In de hoek staat een hoge hal, waar metaal verwerkt wordt. Een klein opstelspoor aan de buitenzijde van de hal zorgt ervoor dat de lading eventueel ook buiten gelost kan worden. De producten kunnen vanuit de hal per spoor worden afgevoerd.

Het alternatief voor de derde module is het bovenstaande voorbeeld. Ook hier loopt een spoor naar onder weg, dus ook deze module is als hoekmodule te gebruiken. Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om het middelste spoor als aan- en afvoerspoor te laten fungeren. Zelf zag ik in beide een mogelijkheid. Op het moment dat je alle vier de modules achterelkaar kunt plaatsen kan je aan beide zijden een fiddleyard plaatsen zodat je een afwisselend treinverkeer kunt simuleren. Aan één van de zijden is dan de aanvoer vanaf het hoofdspoor, de andere zijde staat dan voor nog een extra industrie. Een korte bloktrein zou dan als doorgaande trein over het emplacement kunnen voortsukkelen. Want de snelheid ligt niet hoog…

Deze vierde module kan op twee manieren gebruikt worden. Aan de linkerzijde kan de module geplaatst worden onder de hoekmodule, module 3. Aan de rechterzijde kan er een aansluiting gemaakt worden met module 1. Het is maar waar je de baan kunt plaatsen. Ik kan mij voorstellen dat deze module in je eigen huissituatie geplaatst wordt onder de hoekmodule. Je hebt dan geen grote kamer nodig om deze baan op te kunnen stellen.

Met de 3 of 4 modules heb je een leuke rangeerbaan met kleine industrieën (in bovenstaande plaatjes worden de twee varianten getoond). Aan beide zijden van de baan kan een Fiddleyard of een cassette aangesloten worden. een cassette is eigenlijk voldoende. Het spel neemt zoveel tijd in beslag, dat je de treinen niet vaak hoeft uit te wisselen.
Het is een perfect plan om een tijdperk III of IV af te beelden. Veel moderner kan het nauwelijks, vanwege de vrij kleine spooraansluitingen. Om tijdperk V te benaderen zou je een enkele aansluiting buiten gebruik kunnen stellen. Zo zou de aansluiting bij de oliehandel en de fabriek met huishoudelijke artikelen afgesloten kunnen zijn. Deze sporen kan je dan vol zetten met gras en struikjes. Het wissel kan een wisselslot krijgen, zodat er ook geen vergissingen gemaakt kunnen worden bij het rangeren.

En mocht je toch de ruimte hebben, of je wilt met deze baan naar een beurs gaan, dan is de lange versie een aanrader. Je kunt dan het publiek uitnodigen om een stukje te gaan rangeren. En je zult zien dat eerder kinderen, dan volwassenen de controller in handen nemen. Zij durven deze uitdaging aan. Volwassenen bespreken liever hoe het moet, dan dat ze het zelf moeten gaan doen 🙂

Door een enkele module als volwaardige modelbaantje te ontwerpen en daar op verder te borduren, kan je zo stapsgewijs toch een grote modelbaan bouwen en tegelijkertijd spelen. Elke module vergt niet veel bouwtijd. Noteer tijdens de bouw van de eerste module welke technieken je gebruikt hebt, bij het begrassen, bij de struikenbouw, het kleurenpallet van de gebouwen en die van de verwering. Zo krijg je uiteindelijk een complete baan, die harmonieus is opgebouwd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s