Hattingen Betrieb

Soms kom je situaties tegen waarvan je niet wist dat ze konden. Hoe ik bij Hattingen terecht kwam weet ik niet meer, het zal ongetwijfeld iets te maken hebben gehad met het museum Bochum-Dahlhausen, wat daar net om de hoek ligt. Maar mijn oog viel ineens op een rare situatie, net ten zuiden van het station Hattingen:

Er lopen diverse sporen door de bebouwing van Hattingen. Er ligt een aardig industrie terrein, en naar alle waarschijnlijkheid is dit nog actief in gebruik. Zeker van de Westfälische Lokomotivfabrik zijn vrij recente foto’s te vinden op het internet, onder andere bij Bahnbilder. 
Maar in het aanloopspoor naar deze fabriek is een eigenaardige fabrieksaansluiting:

Het spoor naar de lokomotivfabrik gaat rechts weg, vanaf links komt het aanvoerspoor vanaf het station. Het aanvoerspoor loopt door een loods heen, over een bedrijventerrein, om vervolgens weer op de openbare weg door te gaan. Dit ontwerp schreeuwde om in een plan omgezet te worden.
Allereerst kijken we nog even van bovenaf:

Het spoor komt links door de loods en passeert dan een hek. Pas dan is er een wissel en gaat het doorlopende spoor (onderste) door een hek de straat op. Op het terrein liggen nog twee wissels, tegengesteld aan elkaar. Een deel van de sporen is al weggebroken, maar je zou kunnen opmaken dat er naar links nog een spoor in een loods verdwijnt. Naar rechts zal het spoor ook langer geweest zijn, waarschijnlijk liep het het terrein van de machinefabriek op.

Er zijn geen omloopmogelijkheden, dus dat geeft een reden voor een eigen lokomotiefje, een sik/köf of iets van die trend. ‘Doorgaande treinen’ zijn ook mogelijk. De lokomotivfabrik zal aan- en afvoer hebben van de loks. Een uitgebreide lokomotievenverzameling kan dit baantje als paradebaan gebruiken. en tussendoor komt er een kleine buurttrein om wat goederen af te leveren. Dit voorbeeld is zeker tot tijdperk V te gebruiken.

En dan komen we tot een ontwerp. Ook dit ontwerp heb ik op een minimaal oppervlakte proberen te vatten. En volgens mij is dit best wel gelukt. Zodra je dit gaat bouwen heb je heel wat gevels nodig, dus ik zou internet afstruinen, op zoek naar uit elkaar gevallen bouwpakketten. Zo kan je vrij goedkoop aan een leuke hoeveelheid gevels komen, waarmee je de baan leuk kunt aankleden.

Het geheel is gepland op twee modules van 80x35cm..De modulescheiding ligt bij de wissels en dat maakt dit ontwerp een beetje knullig. Maar als je het in 1 bak ontwerpt kan het allemaal wat vloeiender. Links en rechts kan je een Fiddle Yard bouwen, of gewoon een cassette, om zo wat klein treinverkeer na te bootsen.
De wissels zijn van Peco: 3x SL-E198 (code 75), SL-E98 (Code 100).

Naschrift

Intussen is de situatie ter plekke al weer veranderd. De wissels zijn verwijderd, het beton is gladgestreken. Van het oorspronkelijke plan is weinig meer te zien. Slechts een deel van een wissel is nog aanwezig:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s