VSM Apeldoorn

Ik ben opgegroeid in Apeldoorn. Van vroeger ken ik de industrieën langs het kanaal, de sloperijen net ten zuiden van het station, de aansluiting met Van Gelder Papier en het Loolijntje. Ik kom er nog regelmatig, ook zoekende naar ideeën voor kleine baanplannen.

De onderhoudswerkplaats van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij is zo’n bron. Eind september kwam ik langs dit emplacement. Het is vrij eenvoudig opgezet, 4 wissels en een rolbrug voor twee sporen. En door de spoorlengte kan je er wel wat materieel op kwijt, waaronder wat exoten. Een spoorkraan staat er, een Pools tenderlokje, een oude ketelwagen, om maar wat te noemen.

Het emplacement leent zich om nagebouwd te worden. Je kunt eenvoudig een achterzijde realiseren, want langs het doorgaande spoor is een droge sloot en daarnaast staat een rij bomen. Zo’n rij fungeert prima als achtergrond. De foto’s die ik heb genomen, zijn dus zogezegd, vanaf deze achtergrond genomen.

Het ontwerp is duidelijk aangepast. Niet alleen de lengte heb veranderd, maar ook de wissels zijn anders dan het voorbeeld. Ik heb aardig moeten comprimeren om het geheel nog een beetje behapbaar te krijgen. En zelfs dat is mij niet gelukt, de afmetingen zijn 155×50 cm..

De werkplaats van de VSM kan op je modelbaan een plek zijn die voor veel dingen te gebruiken is. Er kan wat (overtollig) materieel geplaatst worden, er kunnen exoten staan, maar je kunt het ook gebruiken als standplaats voor je eigen materieel dat nog verbouwd wordt of gaat worden.

Mocht jezelf nog foto’s willen maken, er staat een hek om het terrein en je moet over de sporen lopen. De foto’s die ik heb genomen zijn ook allemaal buiten de hekken genomen. Hiervoor ben ik bewust op een doordeweekse dag en buiten het seizoen om naar Apeldoorn gegaan, om geen overlast te geven aan de treinen en de vrijwilligers van de VSM. Desalniettemin blijft het illegaal.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag