Malonne

Afgelopen zomervakantie fietsten we in België via oude spoorlijnen naar Namen. We passeerden zo diverse verlaten kleine stationsgebouwen, waarvan de emplacementen al lang verdwenen waren.

Bij Namen zochten we een vertrouwde camping op, bij Malonne. Met de auto en caravan lijkt me deze camping al een uitdaging, gezien de steile hellingen die zowel de weg er naar toe, als de camping hebben. Op de fiets is het een kwestie van de lange adem.

Voordat we bij Malonne aankwamen, fietsten we een heel stuk langs de Sambre. Bij de sluis in Namen staken we deze rivier over en vervolgens ligt er een fietspad langs de rivier. Vlak voor Malonne gaat dat fietspad over op een industrieterrein. En daar lag rails! Gelukkig stonden we twee dagen op de camping, dus ging ik op deze vrije dag even wat foto’s en een schetsje maken.

Voor de duidelijkheid, op de foto is het westen boven en het noorden rechts. De spooraansluiting ligt op de foto net onder de rivier, langs de weg. Vanuit het westen dus gezien, maakt de rivier een mooie voorkant mogelijk. De kade is vrij strak, gevormd door beton.

Vervolgens ligt er een weg tussen de rivier en de spoorlijn. Het kost dus wel wat ruimte om dit plan te maken, maar je krijgt wel een mooie diepte in deze.

En mocht je de ruimte hebben, dan is het volgen van de mooie boog die de rivier maakt, zeker een optie. De brug aan de zuidzijde (links op de foto) is een mooie afsluiting naar een Fiddle Yard.

Het leuke aan dit ontwerp is het terrein aan de rechterzijde van de foto, er lopen twee sporen naar een soort perron. Wat hier in het verleden ooit gelost is, kan ik niet achterhalen. Maar ik kan me zo voorstellen dat het goederen zijn die gevoelig zijn voor licht of vocht.

Aan de linkerkant is een loods, deze heeft geen spooraansluiting. Maar je zou je voor kunnen stellen dat dit wel het geval was. Zo zouden de goederen vanuit de aangemeerde schepen opgeslagen kunnen worden en eventueel overgeslagen worden in goederenwagons.

Weer iets verder is er een brug over de sporen en de rivier heen. Dit is een mooi punt te gebruiken als overgang naar de Fiddle Yard. die hoeft op zich niet zo groot te zijn, 2 à 3 sporen is eigenlijk wel voldoende.

In het echt liep de spoorlijn nog wel even verder stroomafwaarts (naar links op de foto). Voor het sporenplan heb ik dat deel afgesloten. Het is ook wel leuk om met een trein daar te gaan rangeren; de geladen wagens bij de perrons weg te halen, de lege wagons er te plaatsen.

(Boven)Een voorbeeld zonder mogelijkheden bij de grote loods. (Beneden) De loods links heeft een haven- en spooraansluiting.

Het is geen klein baanplan (250x70cm), dit zijn echt wel twee modules die gebouwd mogen worden. Het is allemaal wel eenvoudig te realiseren. Er staan twee grote doosvormige loodsen, slechts een aantal wissels en aan de rechterzijde een verkeersbrug. De Fiddle Yard hoeft niet meer te zijn dan een plank met twee of drie sporen. en je hebt voldoende rangeerplezier voor tijden. Daarnaast is het geheel overzichtelijk genoeg om los te gaan in details.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag