Een draisine in h0e

Op het Tenshodo onderstel, dat ik in het verleden eens gekocht heb, wil ik een soort Autorail, een railbus. Ik heb hiervoor al eens een (eigenbouw) HTM motorwagen voor passend gemaakt, maar de fijne afwerking van dat model wil niet lukken. Daar moet ik nog eens goed voor gaan zitten. Dus maar iets via Ebay gekocht.

Vanuit Groot Brittanië liet ik een klein pakketje over laten komen. Het is een heel klein (fantasie) wagentje met aan 1 zijde de bediening. Van origine zullen dit soort railbusjes een soort krik aan het onderstel hebben gehad, die ze aan het eindpunt konden opdraaien om het geheel te kunnen keren. Dan stond het front weer in de juiste richting.

Die optie wordt niet uitgevoerd. Het busje zal wel heen en weer rijden, maar de machinist moet maar even achteruit kijken bij het achteruitrijden.

Het is een grappig dingetje. Het bestaat uit slechts een paar onderdelen en je kunt het in een paar avonden in elkaar zetten, zelfs met de aanpassingen die ik doe. Want het interieur vind ik niet goed. Het heeft geen diepte en zit veel te hoog in de bak. Dus dat wordt niet gebruikt. Door de gehele autorail iets hoger op de wielen te zetten (het motorblok t.o.v. het interieur te laten zakken), krijgt het interieur iets meer diepte t.o.v. de ramen.

Van wat restanten styreen maak ik het interieur. Het aantal stoelen wordt uitgebreid, de deuren aan de linkerzijde worden een beetje genegeerd. De achterste wordt een soort nooddeur, de voorste is de instapdeur voor de machinist. Met het nieuwe interieur ziet het er al een stuk beter uit.

Ook de lamp op het dak verdwijnt. De autorail krijgt een lamp naast de radiator, gemaakt van een hol buisje. Dat ziet er wat volwassener uit (of Franser), vind ik. Ook deze lamp is niet functioneel.

Tja, en dan is het een kwestie van spuiten met grondverf. Het zijn maar een paar onderdelen, dus dat is niet veel werk.

Ik schilder de autorail eerst crème wit. Daarna plak ik het af voor de rode onderkant.

Het interieur krijgt een donkerbruine ondergrond en een vergelijkende kleur banken. En wordt voorzien van machinist en passagier. Slechts 1? De lijn is niet zo druk, men denkt er ook aan om de personendienst op te heffen.

Een rode band om de heupen, zwart dak en een logo later en het ziet er al beter uit.

Het dak was licht krom. Dus heeft dat een nachtje onder de pers gelegen en is nu mooi recht.

Het is een eenvoudig kitje dat met wat aanpassingen een geinig railbusje wordt. Nog een lichte vervuiling, en even de matte lak over de onderzijde halen en dan kan deze zo de baan op. Misschien dat er nog wat meer besteld wordt bij deze leverancier.

Edit: via het Franse site “Les Forums du Gemme” leerde ik dat deze draisine een echt voorbeeld heeft. Op Corsica reed dit modelletje rond. Het stond wel hoger op de wielen. en dat wat ik als voorkant heb gekozen, blijkt de achterkant te zijn… Nou ja, we gaan nog weer eens met dit modelletje aan de slag.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag