De Quiltdagen in Rijswijk

Nee, ik ben niet overgestapt naar een nieuwe hobby, maar de afgelopen dagen heb ik deze beurs bezocht. Het werd gehouden op een voor mij bekende lokatie, de Broodfabriek in Rijswijk. Ik ben er twee dagen geweest en het waren boeiende dagen, waarin ik wat ideeën heb opgedaan en opvallende overeenkomsten gezien heb.

Het leuke van deze beurs is het publiek. In plaats van te lopen tussen allemaal mannen, liep ik nu tussen allemaal vrouwen. Maar qua leeftijd maakte het niet veel uit, veel dames waren al op leeftijd. Het was wel lekker rustig bij de WC 🙂 . Het viel me op dat er eigenlijk best wel wat overeenkomsten waren tussen de modelspoorbeurzen, die ik normaal bezoek en deze quiltbeurs. Het onderwerp was anders, dat was overduidelijk.

Voor alle duidelijkheid, een quilt is “een doorgestikte deken. Hij wordt gemaakt van drie lagen textiel die op elkaar genaaid worden door middel van quilten. De top (bovenste laag) kan een hele lap stof zijn (whole cloth) of patchwork.” (Bron: wikipedia)

Maar de bezoekers zijn qua gedrag vrijwel hetzelfde. Er wordt veel gekocht en ingeslagen. De dames hebben meestal een goede verzameling stofjes en patronen thuis. Het verzamelen is ook hun niet vreemd.

Maar ook in de beleving van de hobby heb je zo de stromingen. Je hebt er de ‘analogen’ die alles nog met de hand doen. En er zijn de ‘digitalen’, zij werken met de modernste naaimachines, ontwerpen op de computer, programmeren hun machines zodanig, dat het werk perfect wordt afgewerkt. Stofjes worden door hunzelf ontworpen en geprint om daarna te bewerken. En natuurlijk zijn er de puristen, die zweren bij alleen die ene werkwijze, dat ene materiaal of dat enige merk. Iets anders is gewoonweg niet mogelijk.

Ik ben er twee dagen geweest en ik heb er veel ideeën opgedaan. Zoals bovenstaande quilt, waarbij het ontwerp duidelijk over de rand gaan. bij modelspoorbanen zie je soms zie je poppetjes over de rand kijken, maar waarom zou een modelbaan niet verder dan de rand kunnen gaan?

In het weergeven van de werkelijkheid richten we ons altijd strak op het voorbeeld. Wel geven we daar een eigen twist aan, maar we laten het zelden opgaan in een bepaald patroon. De zeilboot in bovenstaande quilt, is duidelijk onderdeel van de golven. Nu weet ik nog niet hoe ik dat zou vormgeven in model, maar het is wel eens interessant om daarover na te denken.

Een modelbaan is ook maar een modelbaan. Net zo als een quilt een quilt is. Maar door de quilt op te delen in meerdere onderdelen krijgt het wel diepte. Hoe zou dat bij een modelbaan werken? En hoe zou je dat op kunnen zetten?

Ook heb ik uitgebreid gesproken met iemand over textielverven, fixatiemiddelen, transferpapier en alle mogelijkheden die dat biedt. Textielverven trekken namelijk in de vezel en daardoor blijft het doek soepel. Wie weet leidt dat nog eens tot een zelf geschilderde achtergrond op doek. Deze zou je dan kunnen oprollen en is dan eenvoudig mee te nemen.

Daarnaast waren er gesprekken over vervilten van wol, borduren, stempelen van sjablonen, kleuren met krijt. Allemaal aspecten waarin ik mogelijkheden zie, toepasbaar op de modelspoorbaan.

Zo’n bezoek aan een geheel andere creatieve beurs geeft mogelijkheden om je eigen blik te verbreden. Ik heb andere materialen gezien, technieken besproken en ideeën opgedaan die ik zou kunnen verwezenlijken in mijn eigen hobby. Het geeft mij meer mogelijkheden om op een andere manier misschien gedetailleerder te kunnen werken. We gaan het zien.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag