Demo huizenbouw (2)

Het ontwikkelen van serieproductie van een eenvoudig gebouwtje, blijkt toch wel wat voeten in aarde te hebben. Er komt wel wat bij kijken als je enkele processen wilt gaan automatiseren, of versnellen. Het is veel denkwerk en weinig practisch werk. Desalniettemin is het wel interessant.

Tot nu toe heb ik mij slechts gericht op het ontwerp van het huisje. Maar als je het wilt laten printen is het wel zo fijn als je ook het juiste resultaat krijgt. Na een korte eerste ronde inventariseren, heb ik een mogelijkheid gevonden om om voor een leuk prijsje een serie tekeningen af te laten drukken op massief karton. Dat is al winst 1.

Maar het huisje bestaat uit meer dan alleen muren. De muren moeten bedekt worden, dus er moet plakfolie op, schuurpapier daar weer over. Er moeten ramen en deuren geproduceerd worden en het geheel moet nog een dak krijgen. en dat allemaal samengepakt in een soort doosje, zodat de deelnemer 1 pakket ontvangt.

Bij het dak heb ik keuze. Ik zou het me makkelijk kunnen maken en kunnen kiezen voor een dak van Auhagen. Ik snij zo’n plaat in ongeveer de juiste grootte en de deenemer mag de definitieve afmeting snijden. Maar ik zou ook kunnen kiezen voor Slaters of Redutex. Het betreft dan wel andere afmetingen, maar misschien is dat wel leerzamer voor de deelnemer. En wat doet het met de prijs?

En hoe pak ik de ramen en deuren aan? Komen er nog deurposten tussen, of bouw ik het zoals ik mijn eerste huizen bouwde, zonder deurposten? Moeten ze zelf getekend worden, of laat ik deze drukken? En welke details voeg ik nog meer toe? En moet het gebouw tijdens de workshop ook nog geverfd worden? Wil de deelnemer dat ook? Of moet het geheel in een klein uur in elkaar te zetten zijn? Of kan ik het zo ontwikkelen dat de deelnemer het, na de workshop, alleen thuis nog hoeft te schilderen?

Het is een langdurig denkproces, waarbij de lastige factor de beschikbare tijd van de deelnemer is. Want hij/zij komt naar een beurs om een banen te kijken en eventueel wat te kopen. Er komen minder mensen om technieken daadwerkelijk aan te leren. Ik moet ergens de afweging maken tussen de beschikbare tijd van de deelnemer (wat is het minimum) en de minimale tijd voor het in elkaar zetten van een gebouwtje.

En al schrijvend komen er wel wat gedachten naar boven. We gaan het zien. Maar bij de Smalspoordagen zal het waarschijnlijk nog niet mogelijk zijn om mee te doen. Wel hoop ik dan de prototypen te tonen.

Eén gedachte over “Demo huizenbouw (2)”

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag