Hudswell Clarke by Hardys Hobbies (1)

” ’t Is niets” ben ik aan het bouwen om te kunnen rijden, maar ook om mij eens te kunnen buigen aan het bouwen van materieel. Zo kocht ik afgelopen zomer bij Hardy’s Hobbies* een resin kap van een Hudswell Clarke. Deze kap past op een Jouef 0-3-0 stoomlok uit de junior line. Ook die had ik afgelopen zomer gekocht. Al met al ben je best wel een aardig bedrag kwijt voor deze combinatie. Exclusief verzend- en douanekosten denk ik dat het rond de €140 schommelt.

Maar goed, ik wilde een eigen lokomotief op de baan en dan is een bouwpakket als deze wel zo leuk. Het Jouef lokje loopt leuk en het onderstel is voldoende gedetailleerd. De resin kap van Hardy’s oogt goed. Al zijn de buffers wel typisch Brits, dus daar moet wat aan gedaan worden. En misschien dat ik de trapjes ook vervang.

De eerste stap is vrij eenvoudig, het demonteren van de kap van de Jouef lok. De instructies zijn duidelijk, al was het even zoeken naar de schroefjes naast het cylinderblok. De kap van Hardy’s past er ook goed op. Door een gaatje te boren aan de voorzijde in het chassis, kan de kap op twee punten worden vastgezet. En dan oogt het gelijk een stuk beter.

Het demonteren van de buffers ging wat minder goed. Oorspronkelijk wilde ik de buffers vervangen voor een setje van modellbahnradsatz.de. Daarvoor moest ik gaan boren in de bufferbalk en dat ging niet helemaal goed. De bufferbalk brak af. Met wat lijm is dat weer goed gemaakt, maar het zette me wel aan het denken.

Het boren zal wat subtieler moeten, zodra er teveel kracht op komt breekt de boel. Misschien moet ik eens een dun houtboortje gebruiken, die cirkelt van buitenaf naar binnen.

En er moeten nog wat extra onderdelen besteld worden. Een set lampen zou fijn zijn, maar ook een subtieler trapje, een pomp, en een zandkast bovenop de ketel? Van Weinert kan ik alle Duitse varianten natuurlijk kopen, maar bij LP Créations ga ik voor de Franse varianten. Daarmee creëer ik gelijk een ander soort continentaal uiterlijk.

Wordt vervolgd, dus….

*) Helaas is Hardys Hobbies gestopt met het leveren van deze body’s. Gelukkig zijn enkele ontwerpen nog wel via shapeways (TS Engineering) te verkrijgen.

3 gedachten over “Hudswell Clarke by Hardys Hobbies (1)”

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag