Pulsregeling

In een grijs verleden reden mijn treinen digitaal. Van roco had ik een startset gekocht en daaruit de booster en de multimaus gehaald. de rest heb ik toen verkocht. Maar digitaal rijden beviel mij niet. Veel loks die ik had waren niet voorbereid voor de lokdecoder, dus moest ik zelf een oplossing hiervoor vinden. Was de lok eenmaal gedigitaliseerd, dan reed deze wel erg mooi. Maar als de baan net niet goed aangesloten was, stopte de lok, om vervolgens weer opnieuw langzaam te beginnen met rijden. Een oplossing daarvoor was door alle sporen aan te sluiten op een centraal aansluitpunt en dat punt aan te sluiten op de booster. Al met al was ik aardig wat aan het solderen.

Een DKM 2400, digitaal omgebouwd met Digikeijs verlichting.

Daarnaast merkte ik dat ik af en toe een storing had. Een lokomotief die ineens stopte met rijden om één of andere vage reden, de multimaus die er ineens mee stopte (moest gereset worden). Ik ben geen technicus, en dus was ik afhankelijk van derden om dit soort basisproblemen op te lossen. Deze twee, voor mij, negatieve kanten, deed mij besluiten al het digitale spul te verkopen en weer analoog te gaan rijden.

Twee loks, digitaal omgebouwd. Op mijn baan Wagensheim

Was dat helemaal weer terug naar af? Nee, want ik besloot tegelijkertijd om nog wel wat elektronica toe te staan. De modeltreinen worden aangestuurd door middel van een pulscontroller van Gaugemaster. Zo kunnen de treinen nog wel langzaam rijden, maar zijn ze wat minder gevoelig voor gemiste updates, en andere vage klachten die je kunt oplossen door te resetten. Daarnaast hikken deze loks ook op slecht aangesloten punten, maar ze rijden door op het ingestelde tempo, waardoor de hik minder storend is.

Maar hoe werkt zo’n pulscontroller nu? Is dat nu beter? En kan je meerdere treinen tegelijkertijd besturen? Ik kan hierop geen goed technisch antwoord geven, daar ik niet technisch ben aangelegd. Maar volgens mij komt het er in principe komt het hier op neer.

Bij een gewone transformator staat er in de 0 stand geen stroom op de baan. Zodra je aan de knop draait komt er langzaam wat stroom op de baan. Het begint heel laag en eindigt bij 12 volt. door te variëren in de stroomsterkte, rijdt de trein al dan niet sneller.

voeding met de transformator

Bij de pulscontroller (pulssturing) is het principe iets anders. De transformator staat in de hoogste stand. Maar tussen de transformator en de rails zit een apparaatje, de Pulscontroller. In plaats dat er een constante stroom op de baan staat, stuurt een Pulscontroller steeds een kort momentje de maximale spanning. Door de tijd tussen deze momentjes steeds te variëren, rijdt de trein al dan niet sneller. Het mooie van dit systeem is dat de trein heel langzaam kan rijden. En je hebt er geen digitaal systeem voor nodig, hetgeen op dit moment duurder is dan een analoog systeem, of pulssysteem. Het enige wat je extra nodig hebt is zo’n controller.

Voeding met een pulscontroller

Het nadeel van de pulscontroller is dat er maar 1 trein tegelijk kan rijden, dat de lichten alleen aangaan als de trein onder stroom staat (dus rijdt) en dat er geen toeters, bellen en andere fraaie elektronische elementen aan toegevoegd kunnen worden. aan de andere kant, koop een oude roco diesellokomotief en je hoeft geen sounddecoder, want die lok maakt zelf al de nodige herrie :D.

Het bevalt mij prima,de meeste loks die je tweedehands kunt kopen rijden zo weg met dit systeem. Enkel Lima heeft bij mij problemen opgeleverd, dit soort loks staat te brommen op de baan, zonder dat er beweging in komt. Dus daar zou misschien een andere motor in kunnen.

Op het rijden met meerdere loks op het zelfde moment, kom ik later nog eens terug.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s