Lokloods Ueckermünde Real-model (3)

De verlichting bestaat uit een verzameling LED en SMD. Voor deze module heb ik 4 groepen gemaakt. De loods, het kantoor, de werkkuil en de buitenverlichting kunnen apart geschakeld worden. Daarnaast heeft elke groep zijn eigen potmeter, zodat ook de sterkte van de verlichting per groep bepaald kan worden. De binnen verlichting bestaat uit een mengsel van LED’s en SMD’s, al dan niet voorzien van eigen lampenkappen.

In de loods hangen vrij grote LED’s van 0.3mm doorsnede. Hieromheen heb ik een omhulsel van een oogje, dat normaal door stof geslagen wordt, gelijmd. De lampen hangen in groepen van drie, in serie geschakeld. In eerste instantie had ik alleen twee setjes van drie lampen in de breedte hangen. Maar dit bleek toch te weinig. Daarom is er in de nok nog een derde set van lampen opgehangen.

Het kantoor is voorzien van soortgelijke verlichting. Echter heb ik hier SDM’s in vergelijkende ‘lampenkappen’ gelijmd. Waar in de loods de verlichting koudwit is, komt de verlichting in het kantoor bijna paars over. Ik vermoed dat dit ook door het kunststof komt, dat ik voor de ramen heb gebruikt. Het interieur komt zo wel in beeld.

De buitenverlichting is allemaal gekocht. Bij de deuren van de kantoren aan de zijkant en achterzijde hangen lampen van Weinert (art 33801). Vanuit Weinert krijg je een rijstkorrel lampje bijgeleverd. Deze moet je solderen aan de lamphouder om vervolgens de lampenkap er om heen te bevestigen. Het is een gegoten materiaal en dat soldeert niet of slecht. Ik heb dus alles geplakt. Het rijstkorrellampje heb ik vervangen voor een warmwitte SMD. Vervolgens zijn de lampen nog een aantal keren aangestipt met zwarte verf. De draden worden daardoor ook steeds minder opvallend.

De lamp op de hoek van de loods is van een onbekend merk. Oorspronkelijk had ik een lamp van Viessmann in gedachten, artikel 6725, maar bij aankomst bleek dit half nul model meer geschikt voor spoor nul. Deze heb ik aan de kant gelegd en uit mijn eigen voorraad een straatlantaarn gehaald. Daarvan heb ik de kop losgesneden en met een vierkant stukje kunststof aan de loods bevestigd. De lamp aangesloten en klaar was ik.

De laatste lamp, maar deze staat nog niet vast, is een lamp naast de sporen van de loods. Het is een gittermast van Viessmann, art 6389. In tegenstelling tot de andere lamp is deze wel op schaal en mooi gedetailleerd. Deze lamp heeft een aparte insteekvoet. Deze heb ik geplaatst naast de sporen en vervolgens de schade die ik gemaakt heb weer hersteld. De lamp zelf moet nog aangesloten worden. Dus onder de module heb ik een kroonsteentje gemonteerd. zodra de loods in het geheel af is, monteer ik als laatste deze lamp. De lamp is namelijk vrij kwetsbaar en zo is er meer kans van overleven. De foto hiervan volgt nog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s